تعداد بازدید : ۱۶۳
|
کد خبر : ۱۴۷
فرودگاه مهرآباد
10 اقدام موثر انجام گرفته از سوی این بخش در دولت تدبیر و امید
۱۱:۰۲ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۷

 

به گزارش ملل نیوز به نقل از تین نیوز،  فرودگاه بین‌المللی مهرآباد در گزارشی 10 اقدام مؤثر این فرودگاه در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید را اعلام کرد.

لیست اقدامات مذکور به شرح زیر اعلام شده است:

۱) ارتقا خدمات فرودگاهی

- نوسازی وبهسازی ترمینالها ومسیر گردش مسافری اصلاح مسیرهای دسترسی مسافرین

- تجهیز ترمینالها به امکانات وتجهیزات ترمینالی (صندلی راحتی -افزایش کانترهای پذیرش -افزایش مانیتورهای اعلان پرواز - کیوسک های اطلاع رسانی وشارژ موبایل - تابلوهای اطلاع رسانی محاوط وداخل ترمینال‌ها - ساماندهی وافزایش ورفع معزل چرخ حمل بار مسافر )

- نوسازی وبهسازی وزیبا سازی سرویس های بهداشتی کلیه ترمینال‌ها

- نوسازی وزیبا سازی وتجهیز نمازخانه کلیه ترمینالها با معماری وسبک اسلامی زیبا

- راه اندازی پروژه اطلاع رسانی اطلاعات پروازی یکپارچه (FIDS)

- اجرای طرح راهنمای مسافر در فرودگاه مهرآباد

- راه اندازی اتاق های مادر وکودک واتاق بازی کودکان در ترمینالها

- اتصال فرودگاه مهرآباد به مترو

- اجرای طرح کیفیت خدمات فرودگاهی ( ASQ) به منظور شناسایی نیازهای مسافرین و ارتقا سطح خدمات ارائه شده و ورودبه رنکینگ جهانی

- ساماندهی وهوشمند سازی تاکسی های فرودگاهی

۲) تهیه طرح جامع فرودگاهی فرودگاه مهرآباد با اجرای انتقال برخی از ارگانها از داخل فرودگاه واستفاده حداکثری از اراضی فرودگاهی به منظور اجرای طرح جامع

- طرح جامع فرودگاهی مفهومی از ساخت و توسعه نهایی یک فرودگاه خاص میباشد. طرح ساخت و توسعه مزبور در برگیرنده محدوده کاملی از کاربریهای هوانوردی و غیرهوانوردی فرودگاه و همچنین چگونگی کاربری زمینهای اطراف آن میباشد. طرح جامع فرودگاه مهرآباد ارائه دهنده ترکیب نموداری سیستم و توجیهات فنی، حمل و نقلی و اقتصادیاین فرودگاه است طرح جامع با هدف مدرنیزه کردن فرودگاه موجودبا استفاده از ظرفیت حداکثری امکانات واراضی فرودگاهی است که اکنون در تصرف می باشد ودر طرح جامع باید واگذار گردد . بازنگری طرح جامع فرودگاه در راستای جهت دهی به توسعه آتی و امکان ایجاد توسعه پایدار، منطقی و سودمند در داخل محدوده اراضی فرودگاه، تهیه میگردد. ارائه طرح جامع برای هر فرودگاه، نقشه راه مدیر فرودگاه به جهت توسعه آینده فرودگاه میباشد. در بازنگری طرح اولیه مواردی که پس از ارائه طرح جامع برای فرودگاه به وجود آمده است مطرح ودر راستای اجرایی شدن در حال انجام می باشد .

۳) افزایش ظرفیت فرودگاهی مهرآباد در ترمینالها ولند ساید

در طی سه سال گذشته اقدامات این فرودگاه در خصوص افزایش ظرفیت در حوزه فرودگاهی بشرح ذیل صورت پذیرفته است .

- نوسازی وبهره برداری از cip ترمینال 1

- بهسازی وبهره برداری از ترمینال یک به منظور کاهش بار ترافیکی تردد مسافرین در ترمینالهای دیگر فرودگاه

- تخریب ترمینال 5 حج (با انتقال پروازهای حج به امام ) واستفاده از این ترمینال به منظور افزایش محل پارک خودرو

- ساخت پارکینگ طبقاتی مقابل ترمینال 1و2 با گنجایش پارک بیش از 2700 خودرو

- اصلاح هندسی محاوط مقابل ترمینالها ومسیر دسترسی مسافرین به ترمینالها در ترمینال 1و2 وهمچنین 4و6

- توسعه وبهسازی طبقه دوم ترمینال یک به منظور استقرار وتمرکز دفاتر اداری شرکت های هواپیمایی

- تجمیه اماکن تجاری وتشکیل بازارچه های متمرکز به منظور نظارت بیشتر در ارائه خدمات وزیبایی بصری وهمچنین دسترسی راحت مسافرین به نیازهای تجاری

۴) افزایش ضریب ایمنی وامنیتی واستاندارد سازی خدمات هوانوردی

- توسعه اپرون شرقی فرودگاه (پارکینگ هواپیما) با افزایش ظرفیت پارک 12 هواپیماورسیدن به موقعیت 54 پارک

- توسعه تاکسی وی ها جهت اتصال باند پروازی

- پروژه بروز رسانی اطلاعات DMS اتوماسیون رادار ریتیون و تغییر توپولوژی و همچنین پروژه تخصیص زمان ( slot ) برای پروازهای خروجی و سامانه اعلام شماره موقیعت پارک هواپیما (Stand)

- نوسازی و ساماندهی تجهیزات و امکانات هندلینگ کننده ها

- تهیه و تدوین و تصویب طرح امنیتی فرودگاهی

- پیاده سازی مدیریت اپرون در فرودگاه مهرآباد

- تهیه تدوین و تصویب آیین نامه های طرح اضطرای،دو سالانه فرودگاه وهمچنین نظامنامه فرودگاهی و دستورالعمل سیستم مدیریت ایمنی(SMSM)

- افزایش گیت وی ها وایکس ری ها جدید در حوزه های بازرسی امنیتی

- اجرای مانور امینتی در راستای تمرین نیروهای امینتی برای جلوگیری از تهدیدها با هماهنگی سپاه حفاظت وپلیس فرودگاه

- رفع معارضین سطوح پروازی

- تخریب ساختمان پست برق 29 قدیم وگسترش جاده های وتسطیح دسترسی ایرساید

- نصب چراغهای اپروچ وتقرب

۵) اقدامات اجرایی در جهت جذب سرمایه گذاری و طراحی ترمینال 80 هزار متر مربعی

مهرآباد فرودگاهی 70 ساله است و زمانی که ساخته شد، در اطراف آن هیچ‌گونه ساختمانی نبود، اما به تدریج در اطراف فرودگاه شهرسازی شد و امروز این فرودگاه کمتر محل توسعه دارد.

ترمینال 80 هزار مترمربعی در مهرآباد در مرحله مطالعه است که پس از اجرای این ترمینال، برخی از ترمینال‌های موجود در آن تجمیع می‌شوند.

۶) پروژه بزرگ بهسازی باند بتونی 29 راست فرودگاه مهرآباد

کاهش ریسک وافزایش ایمنی پروازها ورفع موانع پروازی در سطوح پروازی مهرآباد با بهسازی ونوسازی باند 29 راست شکل گرفت .

روسازی کامل باند 29 راست فرودگاه مهرآباد پس از 40 سال با سازه بتنی مطابق با استانداردهای جهانی و صرف بیش از 1300 میلیارد ریال اعتبار، فرودگاه مهرآباد دارای دو باند پروازی به حدود 4 کیلومتر است باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد 4 هزار و 30 متر و باند 29 راست نیز با همان متراژ است.

با انجام مناقصات بهسازی و روسازی ، این پروژه با اجرای عملیات بهسازی و روسازی باند 29 پروازی راست و تاکسی وی های ارتباطی، اجرای زه‌کش‌های سطحی و زیرسطحی ، اصلاح استریپ‌ها و اجرای عملیات سیول و رک سیستم روشنایی در فرودگاه مهرآباد درنیمه دوم سال 94 کلید خورد .

در کنار عملیات عمرانی باند 29 همزمان حدود 4 پروژه مهم در فرودگاه مهرآباد انجام شد که به طور مختصر می توان به اجرای روشنائی باند ، نصب چراغهای اپروچ وتقرب ، احداث ساختمان پست برق 29 ، ورفع موانع پروازی اشاره نمود .

۷) اقدامات اجرایی در جهت نوسازی سیستم های ماشین آلات فرودگاهی

- نوسازی 3 دستگاه خودروی آتش نشانی به سیستم های پیشرفته وروز دنیا

- نوسازی وخرید دودستگاه خورو مغناطیسی بمنظور ایمن سازی ورفع FOD سطوح پروازی

- نوسازی وخرید خوروهای برف روب وخرید یکدستگاه برف روب سطوح بتنی

- افزایش خورو مارشالر (هدایت زمینی هواپیما و خودرو روشنایی باند فرودگاه)

۸) تجهیزونوسازی زیر ساخت های تجهیزات CNS (ارتباطی ، ناوبری ، راداری )

- نوسازی، بهسازی و نصب رادیوهای آیکام ادارات ایمنی زمینی و ماشین آلات و FIDS

- نصب و راه اندازی عملیاتی سیستم پخش خودکار اطلاعات فرودگاهی Farid ATIS

- نصب و راه اندازی ریکوردر جدید ATIS و جمع آوری ریکوردرهای WordNet و HCLS۳۰۰۰

- بهینه سازی ارتباطات هات لاین با سنتر و فرودگاه حضرت امام (ره)

- پروگرام، نصب، راه اندازی و تحویل رادیوترانکهای جدید به مشترکین فرودگاه و شرکتهای هواپیمائی

- نصب و راه اندازی UPS سوم جهت سرویس دهی به سیستمهای رادار آریا

- نوسازی فرستنده های برج و اپروچ در ایستگاه فرستنده

- اختصاص و نصب رادیو برای اپروچ مهرآباد در فرودگاه امام (ره) جهت پوشش دهی مناسبتر و بهتر ناحیه PAXID

- ساخت سیستم تنظیم دیتاست اتوماسیون ریتیون DMS

- ایجاد سرویس تنظیم ساعت جهانی (NTP Service)سیستمهای سایت رادار و اتوماسیون ریتیون

- اجرای طرح بروزرسانی توپولوژی اتوماسیون ریتیون از BUS به STAR

- اجرای طرح OVERHALL سیستم روتاری جوینت آنتن سایت رادار ریتیون

- تعمیر منابع تغذیه سوییچینگ و آمپلی فایرهای فرستنده رادار پرایمری ریتیون

- اجرای طرح ساخت مبدل استریپ پرینتر جهت اتوماسیون ریتیون

- ایجاد و تغییر اساسی ساختار سیمولاتور تقرب پرواز فرودگاه مهرآباد

- اجرای طرح راه اندازی سیستم ماهواره ای VSAT جهت سایت رادار ریتیون

- نصب دستگاه NDB MARY درایستگاه هوانوردی رودشور

- نصب دستگاه های NDB JD-۵۰۰ در ایستگاهای هوانوردی ورامین وکهریزک

- خرید و تحویل 20 عدد دستگاه فلز یاب دستی به یگان پلیس و سپاه فرودگاه

- نصب و راه‌اندازی 7 دستگاه X-RAY و همچنین 7 دستگاه GATE WAY در ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد

۹) بروزرسانی سیستم لایتینگ (روشنایی) سطوح پروازی

فرودگاه مهرآباد برای برقراری پروازها از باند بتنی اقدامات لازم جهت بهره برداری از باند 29راست را انجام داده است از جمله آماده سازی زیر ساخت های این پروژه بعد از اتمام باند بتنی فعالیتی مضاعف برای عملیاتی بزرگ را می طلبید لذا برای نصب و راه اندازی روشنایی باند با انجام زیر ساخت های فنی ومهندسی باند بتنی با عملیاتی از قبیل کاترزنی،کرگیری،زدن کانکشن باند و کابل های ثانویه واولیه ، بتن ریزی چراغ ها ،سیلندر گذاری ، نصب چراغ‌ وهمچنین به منظور انجام روشنایی دو طرف باند به طول 8400 متر ونیز تاکسی وی های مربوطه وتجهیز سیویل ورک کابل کشی شده است البته شایان ذکر می باشد که میزان کابل کشی بالغ بر 100 کیلومتر است .وروشنایی باند به طور کامل عملیاتی گردید .

۱۰) نوسازی سیستم مکانیکال فرودگاه مهراباد

- 4 دستگاه موتور برق kvv۱۰۰۰

- 4 دستگاه چیلر 250 تن ،۴۰۰ تن و 6000

- 15 دستگاه هواساز ترمینال ها

- 10 دستگاه پکیج 20 تا 40 تن در ترمینال ها

- هوشمند سازی کنتورهای برق فرودگاه مهرآباد

در پایان به منظور امکان سنجی شرایط بهتر در فرودگاه مهرآباد سند توسعه فرودگاه مهرآباد در سال 96 تدوین شد.

بر اساس این گزارش فرودگاه مهرآباد به علت عدم توجه در سال‌های گذشته، با بیش از ظرفیت خود در حال خدمت رسانی بوده است، بگونه‌ای که این اقدام فراتر از ظرفیت بعضا تبعات ایمنی را در پی خواهد داشت، با توجه به آینده پیش روی صنعت و تحولات بوجود آمده و لزوم تعریف فرصت و ظرفیت‌های جدید حمل‌و‌نقل هوایی با انجام مطالعات کارشناسی در فرودگاه مهراباد چند گلوگاه اصلی شناسایی شده است که می تواند در صورت عدم توجه لازم و کافی و بموقع ، این فرصت را به چالش تبدیل کند.

این گلوگاه‌ها در بخش‌های مختلف فرودگاهی شناسایی و به عنوان سند توسعه فرودگاه مهرآباد تدوین شد.

انتهای پیام
این خبر را به اشتراک بگذارید
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: